jeudi 30 août 2018

Van Gogh -Les Cypres,1889.

Van Gogh 1853-1890

Van Gogh -Cypres,1889.

Van Gogh -Cypres,1889.
huile sur toile - 93 x 74 cm
The Met,New York
Cypresses was painted in late June 1889, shortly after Van Gogh began his yearlong stay at the asylum in Saint-Rémy. The subject, which he found "beautiful as regards lines and proportions, like an Egyptian obelisk," both captivated and challenged the artist: "It’s the dark patch in a sun-drenched landscape, but it’s one of the most interesting dark notes, the most difficult to hit off exactly that I can imagine." One of two close-up views of the "very tall and massive" trees in a vertical format (the other is in the Kröller-Müller Museum, Otterlo), Cypresses was shown in the 1890 Salon des Indépendants.

Van Gogh -Champ de blé avec cypres,1889.
huile sur toile - 73 x 93 cm
The Met,New York
Cypresses gained ground in Van Gogh’s work by late June 1889 when he resolved to devote one of his first series in Saint-Rémy to the towering trees. Distinctive for their rich impasto, his exuberant on-the-spot studies include the Met’s close-up vertical view of cypresses (49.30) and this majestic horizontal composition, which he illustrated in reed-pen drawings sent to his brother on July 2. Van Gogh regarded the present work as one of his “best” summer landscapes and was prompted that September to make two studio renditions: one on the same scale (National Gallery, London) and the other a smaller replica, intended as a gift for his mother and sister (private collection).

mercredi 29 août 2018

Georg Friedrich Haendel - Dixit Dominus,1707.

Georg Friedrich Haendel 1685-1759

En 1706,Haendel entreprend un voyage de 3 ans en Italie qui le mène à Rome,Florence ,Naples et Venise.
C'est à Rome qu'il achève son Dixit Dominus en 1707 dont le texte est emprunté au Psaume 110.

Georg Friedrich Haendel byThomas Hudson
huile sur toile - 1756
National Portrait Gallery,London.




mercredi 22 août 2018

Tintoret - La cène

Tintoret 1518-1594 (75 ans)

 Le Tintoret - La cène

Le Tintoret - La cène,1592-1594.
( the last supper,Ultima cena)
huile sur toile - 365 x 568 cm
Basilique San Giorgio Maggiore,Venise.

 Le Tintoret - Suzanne et les vieillards,155-1556.

Le Tintoret - Suzanne et les vieillards,1555-1556.
huile sur toile 147 x 194 cm
Kunst Historisches Museum,Wien,Gemäldegalerie.


mardi 7 août 2018

dimanche 5 août 2018

Frans Hals,Pieter Codde - De magere compagnie

Frans Hals (Antwerp,1582/1583-Haarlem,166) (84 ans)


Frans Hals,Pieter Codde - De magere compagnie,1637.

Frans Hals,Pieter Codde - De magere compagnie,1637.
huile sur toile - 209 x 429 cm
Rijksmuseum,Amsterdam


Une commande de la garde civile d'Amsterdam était rarement accordée à un peintre étranger à la ville. Frans hals ,de Haarlem ,reçut exceptionnellement la commande, mais se brouilla rapdement avec les commanditaires; le peintre Amsterdamois Pieter Codde dut intervenir pour réaliser les sept personnages de droite.Connu pour ses oeuvres de petit format lisses et finement exécutées, il réussit néanmoins à imiter au mieux le style libre de Hals.

Een opdracht voor een Amsterdams schuttersstuk werd zelden toegekend aan een schilder van buiten de stad. De Haarlemmer Frans Hals kreeg hem bij uitzondering, maar lag al snel overhoop met de schutters. De Amsterdamse schilder Pieter Codde moest toen de zeven figuren rechts afmaken. Hij imiteerde zo goed mogelijk Hals’ stijl, terwijl hij meestal juist heel glad en fijntjes op kleine formaten schilderde.

A commission for a civic guard portrait was rarely granted to a painter from outside the city. Quite exceptionally, Frans Hals – from Haarlem – was asked to paint this group portrait. However, he soon found himself at odds with the guardsmen, and the Amsterdam painter Pieter Codde had to step in to finish the seven figures on the right. Known for his small-scale, very smoothly and finely executed works, Codde nevertheless imitated Hals’s loose style as best he could.