dimanche 26 septembre 2010

Paul Gauguin

Paul Gauguin 1848-1903 ( link )


 Fatata te miti  1892
National Gallery of Art Whashington,D.C.
huile sur toile
67,9 × 91,5 cm

  Paul Gauguin, La Vision du Sermon

 Paul Gauguin, La Vision du Sermon ou La Lutte de Jacob avec l’Ange, 1888

The National Gallery of Scotland, Edimbourg

samedi 25 septembre 2010

Abraham Bosschaert


 Bouquet de fleurs sur un entablement
 59 cm x 43,5 cm
 panneau de chêne

Balthasar van der Ast

Balthasar van der Ast

Middelburg, vers 1593 - Delft, 1657



Fleurs dans une coupe en verre, coquillages, papillons et sauterelle


 vers 1640-1650
Huile sur bois (chêne)
H. : 52, 7 cm ; L. : 42 cm


Balthasar van der Ast




Balthasar van der Ast

(1593/94-1657) Balthasar van der Ast was born in Middelburg. There he was apprenticed to his brother-in-law, Ambrosius Bosschaert. Van der Ast, his brother-in-law and three nephews have become known as the Bosschaert dynasty, a group of painters famous for their still lifes. In 1615, Van der Ast and the Bosschaert family moved to Bergen op Zoom, and a few years later to Utrecht. In 1632 he settled in Delft, where he married. Van der Ast specialised in still lifes of flowers and fruit, as well as painting a number of remarkable shell still lifes. He worked together with Roelant Savery and taught Jan Davidsz. de Heem and the sons of Ambrosius Bosschaert.





A Vase of Flowers
A530; oil on panel; 30 x 24 cm.
Signed and dated: B. vander.ast fe./.i.6.2.3..
Prov: Miss Hill, Leamington Spa.
Bequeathed by Daisy Linda Ward, 1939; WA1940.2.6.
Van der Ast's prolific output ranges from small coppers to large, complex compositions. He was trained by Ambrosius Bosschaert and developed his teacher's compositions with added sea-shells, fruit and other accessories. This panel from the 1620s combines a central porcelain flask of flowers in the manner of Bosschaert with beetles and a spider which may have been inspired by of the work of Roelant Savery.





Pieter Claesz - Nature morte aux instruments de musiue


Pieter Claesz (vers 1597-1660)

Nature morte aux instruments de musique, 1623
69 x 122 cm
Paris, Musée du Louvre

Le seul tableau de  Pieter Claesz présent au musée du Louvre




Peter Claesz - Still-life

Peter Claesz 1596-1597 --- 1661


Nature morte au hareng 1636
Still-life with Herring
36x49 cm
huile sur panneau   Rotterdam

Still Life with Turkey Pie 1627

Nature morte avec une tourte de dinde

Rijksmuseum, Amsterdam

huile sur panneau 75 × 132 cm

Roemer

Guido Mocafico

Guido Mocafico

http://www.guidomocafico.com/

Le photographe italien Guido Mocafico (né en 1962 et vivant actuellement à Paris) s'intéresse de très près aux toiles des maîtres hollandais. Avec une précision extrème et un remarquable sens de la lumière, il reconstruit de parfaites imitations de natures mortes classiques.




L'assiette de harengs


 Nature morte à la grenade



Bouquet de tulipes

lundi 20 septembre 2010

Edgar Varese

Edgar Varese

Arcana ( oeuvre composée en 1926-1927 )



lundi 13 septembre 2010

Frans Hals 1582 ou1583-1666


http://www.frans-hals.org/  (the complete works )


Marriage portrait of Isaac Abrahamsz Massa (1586-1643) and Beatrix van der Laen (1592-1639), 
married in Haarlem 25 april 1622


Rijksmuseum , Amsterdam


Family Portrait in a Landscape.


prêtée au National Museum of Wales, Cardiff


lundi 6 septembre 2010

Gustav Klimt

Gustav Klimt 1862-1918


 Gustav Klimt- Portrait d'Adele Bloch-Bauer I

 Portrait d'Adele Bloch-Bauer I
1907
Neue Gallery New York


 Gustav Klimt - Portrait d'Adele Bloch-Bauer II

 Portrait d'Adele Bloch-Bauer II
1917
Osterreichiches Galerie
Vienne

dimanche 5 septembre 2010

Watteau - A l'Enseigne de Gersaint

Watteau 1684-1721

Watteau - A l'Enseigne de Gersaint

cliquez sur l'image

A l'Enseigne de Gersaint 1720
huile sur toile 163 × 306 cm
château de Charlottenburg Berlin


Un portrait de Louis XIV peint par Rigaud est prêt à être emballé dans la boutique de gersaint ,marchant de tableaux et d'estampes établi depuis 1718 sur le pont Notre-Dame. Entre le passé et l'avenir,ce testament artistique de Watteau,peint quelques mois avant sa mort en 1721,est un peu le symbole de la fin du Grand Siècle et de l'aurore du Siècle des lumières.  (d'après Joel Cornette)

Mozart Cosi fan tutte air soave sia il vento





Soave sia il vento
Tranquilla sia l'onda
Ed ogni elemento
Benigno risponda
Ai nostri desir

samedi 4 septembre 2010